A Szent Márton-nap ünnepi liturgiáját Franz Jung würzburgi megyéspüspök celebrálta.
Prédikáció:
Kié Szent Márton?
Amikor Szent Márton 379. november 8-án a Loire menti Candes
egyházában meghalt, Poitiers és Tours városának küldöttei összegyűltek holtteste
mellett. Tours-i Gergely Historia Francoum című művében szemléletesen számol be
arról, hogyan kívánták érvényre juttatni a két város delegációi Márton
holttestére formált igényüket.
Poitiers lakói ezt mondták: „Márton a miénk. Nálunk volt
szerzetes majd apát. Mi csak kölcsön adtuk őt nektek, Tours-iaknak, és most itt
az ideje, hogy visszakapjuk őt. Legyen elég az nektek, hogy püspökként a tiétek
volt ő, hogy hallgathattátok prédikációit, és hogy profitáltatok a csodáiból. Igenis
jogunk van a holttestéhez!”
Tours lakói így válaszoltak: „Azt állítjátok, hogy eleget
kaptunk Mártonból? Nagyot tévedtek! Életében nálatok több csodát művelt, mint nálunk.
Most nekünk is le kell szállítania azokat a csodákat, amelyekkel adós maradt.
Egyébként pedig ősi szokás, hogy a püspököt ott temetik el, ahol felszentelték.”
Mi lett a harc vége? A vitától elcsigázva Poitiers lakói nyugovóra
tértek. Tours küldöttei pedig kihasználták a kínálkozó lehetőséget. Fogták
Márton holttestét, áthajították a városfalon, s az éj leple alatt a Loire-on
hajóval Tours-ba szállították. Ott aztán fényes fogadásban részesítették. Úgy
ünnepelték, mint egy hőst. Merthogy a már életében is szentként tisztelt ember
ereklyéi színtiszta anyagi nyereség voltak. Az ereklyék csodákat hoztak. A
csodák zarándoklatokat. A zarándoklatok magukkal hozták a gasztronómia és a
kegytárgyak piacának fellendülését. Ez pedig pénzt jelentett. Egyszóval: az
egész rendkívül jó anyagi üzletet ígért. Tours városa Szent Márton holttestével
a kegyelem, s egyszersmind a busás gazdasági bevételek soha ki nem apadó forrására
tett szert.
Kié Szent Márton?
Még ha középkori szemmel értjük is, miért küzdött olyan
elkeseredetten a két város Szent Márton holttestéért, mai szemmel meglehetősen
furcsának érezzük az egészet. Hiszen Márton személye éppen az osztozást és a
magunk önzetlen átadását jelképezte – jobban, mint bárki más. És ezt a Mártont
akarták a városok maguknak kisajátítani, hogy pénzforrásnak használják. Ezt
látva talán még égetőbben felmerül a kérdés: Kié Szent Márton?
Szent Márton Istené. És ki Mártoné?
Az első válasz egyszerű: Szent Márton Istené. Márton egész
élete az Istennel való legbensőségesebb kapcsolat útja. Erről tanúskodnak
életrajzi állomásai: katona volt, hittanuló, keresztelendő, ördögűző, remete,
szerzetes, majd püspök. Egy ponton sem akadt meg. Belső következetességgel
járja lelki útját. Ez az út pedig azt jelenti, hogy egyre nagyobb felelősséget
vállal az egyházban és az egyházért. Teljesen Istené akar lenni, Isten pedig
egyre teljesebben szolgálatába fogadja.
És mivel Márton teljesen Istené, fordítva kell feltennünk a
kérdést. Nem az a fontos, hogy kié Márton, hanem az, hogy ki Mártoné. Ki
tartozik Mártonhoz? Engedjék meg, hogy három választ adjak erre a kérdésre.
Az Mártoné, aki küzd a szegényekért.
Márton ábrázolásai legtöbbnyire római katonatisztként mutatják
őt, ahogy fent ül a lován. A lóról néz le a koldusra. Oldalra fordul, és
kardjával kettévágja drága tiszti köpenyét, hogy aztán az egyik felét fentről
odanyújtsa a didergő koldusnak.
A csaták hőséből Márton a szegények harcosává válik. Kardját
nem arra használja, hogy az ellenséget levágja. Kardja annak a harcnak az
eszköze, amelyet az igazságosságért folytat. Mert erre jött rá Márton: tartós
békét teremteni csakis az igazságosság képes. Ha létrejön a kiegyenlítődés a
fentiek és a lentiek, a gazdagok és a szegények, a magas lovon ülők és a porban
csúszók között, csak akkor valósulhat meg a társadalomban a szolidáris együttélés.
Ezért nagyon tetszenek nekem azok a művészi ábrázolások, amelyek
Mártont nem a fényes paripa magasában ábrázolják, hanem olyan Mártont mutatnak,
aki leszáll a magas lóról. Azonos szemmagasságba ereszkedik a koldussal. Nem
fentről ad lefelé, hanem testvériesen osztozik a másikkal. A jövő kihívása
szerintem az, hogy képesek vagyunk-e a világot a szegények szemével nézni. Ez
az, amit „a szegények melletti döntés” – Option für die Armen – jelent. Mert
csak az képes felismerni, hogy milyen nagy az előttünk álló feladat, aki a
rászorulók szemével látja a világot. Egyébként pontosan ezt tette Jézus is.
Ember lett, hogy a mi emberszemünkkel lássa nyomorunkat, és következetesen
síkra szálljon a szegényekért. Márton hűségesen követte Mesterét.
Az Mártoné, aki megijed a fél köpeny láttán.
Nevetségesnek látszhatott Márton abban a félbevágott
köpenyben. Az is olvassuk az életrajzban, hogy az emberek kinevették őt. Pedig
az a fél köpeny minden volt, csak nem nevetséges. Nagyon veszedelmes emlékeztető,
felkiáltó jel.
Mert a kettéosztott köpeny arra emlékeztet, hogy a világ még
mindig kettéoszlik: olyanokra, akiknek van,
és olyanokra, akiknek nincs.
Mert a kettéosztott köpeny arra emlékeztet, hogy az
emberiség egyik fele még hiányzik, pedig nélkülük nem lehet egész, ép és jó a
világ.
A kettévágott köpeny arra emlékeztet, hogy Krisztus
megtartotta magának az egyik felét. Arra vár, hogy a nálunk levő felet arra
használjuk, hogy betakarjuk vele a meztelenek ruhátlanságát.
Márton köpenye a Karoling birodalom egyik legféletetteb
kincse lett. A „Cappa Martini” őrzési helye a róla elnevezett Kapella, azaz
kápolna volt, őrzői pedig a capellani, azaz a káplánok voltak. Háborús időkben
a drága ereklyét magukkal vitték a harcba. Azt várták, hogy megvédi a
hadsereget az ellenségtől, és megszerzi a győzelmet a harcban.
Lehet, hogy nekünk is magunkkal kellene vinnünk mindenhová
Márton fél köpenyét. Milyen sokat tudna segíteni ez az értékes ereklye ma,
amikor annyit veszekszünk az egyház továbbhaladása és helyes iránya kapcsán.
Újra meg újra emlékeztetne minket arra, hogy az egyház nem öncélú valami: küldetése
az, hogy az üdvösség szentsége legyen a világban. Nem foroghat kizárólagosan a
saját problémái körül. Csak ha választ tud adni saját kora kérdéseire és nyomorúságaira,
csak akkor találja meg saját küldetését. Isten nem éri be félmegoldásokkal: követeli
tőlünk a maga teljes részét.
Az Mártoné, aki nem ismer határokat az irgalmasságban.
Számos nemzet igényli magáénak Szent Mártont, életrajza
állomásainak sorrendjében: magyarok, olaszok, németek és franciák. Az
Európa-Tanács által elfogadott Szent Márton kulturális útvonal 2005 óta éppen
ezeket a nemzeteket köti össze egymással. Egyben emlékeztet közös örökségünkre.
Ezzel mutatja meg, hogy Isten irgalmassága nem ismer határokat, és semmilyen
határ nem tartóztathatja fel. Azzal, hogy keletről nyugatra tart, egyfajta
balkáni útvonalnak is tekinthető.
Márton tehát nem nemzeti szent. Ő egy olyan szent, aki
nemzeteket és népeket köt össze egymással. Ha őhozzá tartozunk, akkor le kell
bontanunk az akadályokat, amelyek elválasztanak minket egymástól. Sőt: le kell
bontanunk azokat az akadályokat, amelyekkel el akarjuk választani önmagunkat
mások nyomorúságától. A menekültekre és a velük kapcsolatos magatartásra
vonatkozó viták rendkívül foglalkoztatnak minket. Szemlátomást arra döbbenünk
rá, hogy Európa csak közös erőfeszítésekkel képes megoldást találni a
problémára. Ilyen módon a menekültek jelentette kihívás esély is egyben, hogy
Szent Márton szellemében együtt növekedjünk, s hogy az ő szellemében együtt
segítsünk.
Ne a halott, hanem az élő Márton legyen a miénk
A beszéd elején azzal kezdtem, miként vitáztak azon, hogy
kié legyen a halott Márton. Pedig egyáltalán nem az a fontos, hogy ki
birtokolja a halott Mártont. Csak az élő, az Istennél élő Szent Márton fogja
megváltoztatni az életünket. Az élő Márton fénye világított az emberek előtt,
akik látták jócselekedeteit és magasztalták a mennyei Atyát (Mt 5,16).
Az élő Mártont kell birtokolnunk. Pontosabban szólva: az élő
Mártonnak kell birtokba vennie a mi szívünket. Ha aztán felruházzuk a
mezteleneket, akkor világosságunk felragyog, mint a hajnal (Iz 58,8) – Izajás
próféta ígérete szerint.
Erre emlékeznek a gyerekek, amikor lámpásaikkal Szent Márton
ünnepének estéjén végigvonulnak az utcákon. Vegyünk példát róluk, hogy minket
is Szent Márton fiainak és lányainak, Szent Márton gyermekeinek hívjanak. Mert
ha a mi jócselekedeteink fénye felragyog ennek a világnak sötét éjszakájában,
akkor biztosan Szent Mártoné vagyunk.
Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése