2022. augusztus 22., hétfő

MOZI (95.)

  

https://kritikustomeg.org/film/20040/bleak-moments-olmos-percek-1971


Mike Leigh: Ólmos percek (1971)

 

Mike Leigh: Ólmos percek [Bleak Moments] (1971, angol, magyar felirattal, 111 perc)

[Leigh első játékfilmje először színpadi formában létezett, ezután készült el 1971-ben az Ólmos percek moziváltozata. A film középpontjában Sylvia, egy könyvelői iroda alkalmazottja áll, aki testvérével, az értelmileg sérült Hildával él. Nincs sok kapcsolata a külvilággal: a túlvilági életben inkább elkeseredetten, mintsem valós elkötelezettséggel hívő, idős anyjával élő kolléganője, Pat szolgál beszélgetőtársként, ami inkább keserves tűrés Sylvia részéről. Pat egyetlen öröme, hogy Hildát olykor elviheti moziba, illetve magukhoz egy-egy délután erejéig. A film címe jelzi, hogy a bemutatott világ ránehezedik a szereplőkre. Olyan világ ez, amelyben mintha nem is történne semmi. Ez azonban nincs így: a szereplők életéhez mérten hatalmas változások történnek, elsősorban Sylvia esetében. A magányos, társaságra vágyó nő monoton mindennapjaiba két férfi is betoppan. Az egyik egy tanár, Peter, akivel Sylvia éppen a randevúzgatás szintjén tart. A másik férfi Norman, egy hippi, aki egy független lap kiadványainak nyomtatását végzi Sylviáék garázsában. Ők öten azok, akik körül a film forog. Egymáshoz való viszonyukat hihetetlenül súlyos percek alatt látjuk nem is kibontakozni, inkább vergődni. Mindegyik karakter olyan problémával küzd, ami gátolja a normális interakció megvalósulásában. Nem képesek érdemben kommunikálni egymással; ebben rejlik a film egyik fő kérdése: hogyan tud egy ember kommunikálni a másikkal?]

[Leigh minden figurája egy sziklaszilárdságú háztáji (táp)talajra vágyik titkon, akár kerek család ölén él, akár csonka körülmények közepette, és vagy kétségbeejtően reménytelen lépéseket igyekeznek tenni az áhított cél érdekében, vagy olyan tehetetlen-tompák, hogy fel sem érik ésszel és érzelemmel a cselekvés szükségességét, a mikéntet meg még annyira sem. A rendező legelső nagyjátékfilmjében (Ólmos percek) a főhősnő stációról stációra küzdi végig magát a párkapcsolat kialakításának rögös útján, hogy végtére kiderüljön, a tanáremberrel való viszony lehetőségét képtelen realizálni. Mindkettejükön olyan görcsösre merevedtek kívül hordott szerepeik, hogy intim helyzetekben egyszerűen földbe gyökerezik a magán mivoltuk. Mint a „lefúrt lábú” színészek, oly dermedtek az érzelmi izületeik. Az egymásratalálás küzdelmét Leigh talán soha nem ábrázolta ennyire bőrünkre menő szuggesztivitással. A dialógusok kipréselt mondatai verítékezve születnek s koppannak csendesen. Semmitmondanak - visszhangoztatva azt a bekiabálhatatlan űrt, ami kettejük között feszeng. A társra találás kudarca, a társtalanság végérvényes diadala. A tűzhely használaton kívül hever a sarokban.]

 

Az európai filmművészet javából táplálkozó, és arra erőteljesen visszaható sikeres angol rendező életútjáról néhány írás és interjú:

https://nullahategy.hu/visszapillanto-tukor-mike-leigh-angol-filmrendezo-75-eves/

https://kulturpart.hu/2022/07/22/hollywood_rakfeneje_a_forgatokonyv_beszelgetes_mike_leigh_filmrendezovel

https://filmvilag.hu/xista_frame.php?cikk_id=1427

Egy hosszabb tanulmány a rendező három filmjének karaktereiről – az írás közepén az Ólmos percek arcairól:

https://www.apertura.hu/2013/tavasz/pap-a-hetkoznapok-esztetikaja-mike-leigh-filmjeiben/

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése